RSS

Julens fudgerecept

24 Dec

(Haha, insåg precis att jag glömde posta det här inlägget förra julen så jag gör det nu istället 😛 )

Har gjort Rocky Road fudge till jul i flera år men kände i år att jag ville testa något nytt så i år har det blivit:

Baileys fudge med cocoa nibs

400g mörk choklad

1 burk sötad kondenserad mjölk

1 tsk vaniljsocker

0,5dl Baileys

En näve cocoa nibs

– Sätt på ugnen på ca 110 grader och rosta nibsen i ca 10 minuter. Låt svalna.

– Smält chokladen över vattenbad. Rör sedan ner den kondenserade mjölken, vaniljsocker och Baileys.

– Häll upp i en form som är ca 20x20cm och som är klädd med aluminiumfolie. Strö över nibsen och tryck till dem lite försiktigt så att de fastnar i fudgen. Ställ kallt tills det stelnat.

– Skär i lagom stora bitar. Njut!


Lakritschokladfudge med mandelspån och citronsalt

400g mörk choklad

1 burk sötad kondenserad mjölk

1 tsk vaniljsocker

1 liten flaska lakritsextrakt (drOetker)

Ca 50g Mandelspån

Havssalt med citronsmak

– Smält chokladen över vattenbad. Rör sedan ner den kondenserade mjölken, vaniljsocker, lakritsextrakt och mandelspån.

– Häll i en form som är ca 20x20cm och som är klädd i aluminiumfolie. Strö över citronsaltet och tryck till det lite försiktigt så att det fastnar i fudgen. Ställ kallt tills det stelnat.

– Skär i lagom stora bitar. Njut!

PS: Jag hade köpt för lite choklad i år (2017) upptäckte jag försent så 100g av chokladen blev mörk choklad med chili i men det passade utmärkt till så det kör jag nog fler gånger! 😊👍

Amarettofudge

400g mörk choklad

1 burk sötad kondenserad mjölk

1tsk vaniljsocker

2msk Amaretto

Ca 50g mandelspån

– Smält  chokladen över vattenbad. Rör i den kondenserade mjölken, vaniljsocker, Amaretto och mandelspån.

– Häll upp i en form som är ca 20x20cm och som är klädd i aluminiumfolie. Ställ kallt tills det stelnat.

– Skär i lagom stora bitar. Njut!

PS jag hade köpt för lite blockchoklad så det räckte bara till de två första. Som tur var hade min mamma mörk choklad hemma, 70%ig, varav 100g var med havssalt, men det blev faktiskt väldigt gott med lite sälta i Amarettofudgen! 🙂

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 24 december, 2017 i Jul, Recept

 

Etiketter: , , , ,

Lämna en kommentar