RSS

Laxsoppa

30 Apr

Oj! Det är nästan en månad sedan jag skrev sist! De senaste veckorna har mina sjukdomssymtom blivit värre än tidigare så jag har knappt haft någon ork över till mer än det allra nödvändigaste. Så jag har försökt att ta det så försiktigt som jag kan för att inte bli ännu sämre.

Tänkte ta och dela med mig av ett enkelt och gott recept som alla här hemma älskar (och för att ha det nedskrivet så att jag inte behöver fråga Niklas varje gång…)

Laxsoppa
ca 4 pers

200g Laxfilé
1 paket Kelda fisk- och skaldjurssoppa
1 påse frysta rotfrukter
1 1/2 tärning fiskbuljong
1,5 l vatten

Börja med att koka upp vattnet med fiskbuljong och rotfrukter, låt sedan koka till grönsakerna är lagom mjuka. Ta därefter upp grönsakerna ur vattnet.

Lägg i laxen i vattnet och sjud tills den är genomkokt. Ta därefter upp den ur vattnet.

Häll av vattnet i tex en kanna/bunke och spara vid sidan om. Häll i Keldasoppan i kastrullen och värm.

Medan du värmer Keldan så mixar du grönsakerna tillsammans med så mycket spad som behövs för att få lagom konsistens. Vi mixar alla grönsaker för att barnen tycker om det, men man kan ju spara tex hälften om man vill ha lite mer bitar i soppan.

Häll ner grönsaksmixen i soppan och rör om, späd med mer spad vid behov. Dela laxen i lagom bitar och lägg ner i soppan.

Låt allt koka upp. Klart!

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 30 april, 2010 i Familjen, Mat

 

Etiketter: , , ,

Lämna en kommentar